Monsanto’s attacks on
science and scientists

y GMWATCH



Deceptive tactics

* How Monsanto and allies used deceptive and
non-transparent tactics to try to discredit a
scientific study that threatened the company’s
interests —and to smear the scientists
themselves

 Company’s interests often represented by
third parties such as public relations firms or
ostensibly independent academics and
scientists (the “third-party” PR technique).



Séralini study

 Example: Séralini study

* Most extreme case of malicious and
scientifically inaccurate public relations tactics
being used to kill an inconvenient study

* Followup research shows those who attacked
the study were unjustifiably putting public
health at risk.



The study

First published 2012

Long-term toxicity study found 2 Monsanto
products, GM herbicide-tolerant maize and
the Roundup herbicide it was engineered to
tolerate, had toxic effects on rats fed over
long-term.

Effects: liver and kidney damage
Trend of increased tumours.



Backlash

* Within hours, massive PR campaign sprang up
to try to discredit the study and pressurize the
editor of Food and Chemical Toxicology to
retract it.

 UK-based Science Media Centre (SMC) in the
forefront of the attacks.

 SMC disseminated quotes denigrating the
study from third-party experts. SMC is 70%
funded by corporations, including Monsanto.



SMC claims credit for killing study

 SMC director later said that she took pride in
the fact that the SMC's "emphatic thumbs
down” on the study “had largely been
acknowledged throughout UK newsrooms”.

e Several TV news programmes rejected the
story after reading the quotes.

 SMC quotes were also circulated to media by
Monsanto and GMO lobby.



Bruce Chassy

* The SMC’s quotes appeared in media
coverage worldwide.

* One appeared in New York Times with the
scathing comments of Bruce M. Chassy,

professor emeritus of food science at the
University of lllinois.



Chassy: Monsanto funding

This year Chassy was exposed as having
received $57,000 from Monsanto over less
than two years.

In promoting GM crops and associated
pesticides, Chassy failed to disclose his
relationship with Monsanto.

Only described himself by university role.

Chassy & Univ of lllinois told Monsanto to put
payments through Univ of Illinois Foundation
— records shielded from public scrutiny.



Forbes key to attacks

Forbes magazine published 6 attack pieces in
10 days targeting Séralini’s research and the
researchers.

Drew on quotes from Science Media Centre.
One article labelled the paper a fraud.

Written by US former tobacco lobbyist and
GMO/pesticide defender Henry I. Miller, with
Bruce Chassy.



Retract the paper!

Forbes article accused Séralini of

e "gross scientific misconduct”

* having "a long and sordid history" of
"activism".

Told editor of Food and Chemical Toxicology the

only "honorable course of action... would be to
retract the paper immediately".



Justice at last

* Four years later, this September, Séralini won
a libel case against the French news magazine
Marianne and its reporter, who had repeated
Henry Miller’s allegation of scientific fraud.




Back to anti-Séralini smear
campaign ...

* Online petition or “ipetition” was set up,
demanding in the name of "the scientific
community" that Séralini hand over all his raw
data.

* Petition was aggressively promoted on social
media, with implication that the researchers
had something to hide.



Repeated tactics

* John Vidal in the Guardian described attacks
on Séralini & team as "a triumph for the
scientific and corporate establishment which
has used similar tactics to crush other

scientists”:
JArpad Pusztai... sacked after research

suggested GM potatoes damaged health of
rats

JDavid Quist and Ignacio Chapela — GM
contamination of native Mexican maize.



Quist and Chapela

e GMWatch research found the retraction
campaign was carefully orchestrated from the
start by Monsanto's PR people.

|t used proxies (fake people) to whip up
feeling against Chapela by branding him an
"activist" rather than a scientist and by
maintaining his findings were bogus.



Monsanto PR man at the heart

* GMWatch research suggested that at the
heart of the Quist/Chapela retraction
campaign sat Monsanto's former
director of corporate communications,

Jay Byrne.

* Byrne had gone on to found his own
internet PR company v-Fluence, which is
based, like Monsanto, in St Louis.



AgBioWorld the conduit

* Although Byrne seemed to be the Quist/
Chapela campaign’s chief architect, its main
conduit was the lobby group AgBioWorld.

 AgBioWorld overseen by the GM scientist C.S.
Prakash.



Anti-Séralini campaign

* First signatory on the ipetition against Séralini
is Prakash.

* Prakash also set up earlier version of the
ipetition which identifies him as sponsor.



AgBioWorld admits authorship of
ipetition

e After GMWatch flagged up likely role of
Prakash and AgBioWorld in the ipetition,
AgBioWorld acknowledged authorship in
a press release, which said "the
petitioning scientists are calling on the
publishing journal editors to retract the
Séralini study" if Séralini failed to give in

to their demand that he hand over his
raw data.



AgBioWorld and v-Fluence close

 New evidence confirms extraordinarily close
relationship between AgBioWorld and v-
Fluence.

 AgBioWorld 2012 press release archived in
early form in internet archive in January 2013:
source given as AgBioWorld Foundation.

e But at the foot of the press release are the
words, “All Press Releases By v-Fluence
Interactive”.



Scientists call on French re... +

i)  web.archive.org/web/20130124131751/http://www.prlog.org/11899640-scientists-call-on-french-reseat (& Q Search

A

n < «

INTURNET ARCHIVE http:/ /www.prlog.org/11999640-scientists-call-on-french-researchers-tc Go JAN BELY

mluﬂmmm“m 2 captures | I . 4 24 ’

24 Jan 13 - 15 Jun 13 I 2013 pEiehE

PR LOG | Custom Search Search

Press Release Distribution

Latest News Submit Press Release
PRHome | LatestNews | Feeds | Alerts | SubmitFree Press Release | Joumnalist Account | PRNewswire Distribution

Scientists call on French researchers to release GMO
test data

More than 700 scientists and academicians have signed petitions calling on French
researcher Gilles-Eric Seralini to release research data behind his recently publicized
health claims associated with biotech crops.

FOR IMMEDIATE RELEASE

PRLog (Press Release) - Oct. 15, 2012 - More than 700 scientists and academicians have signed
petitions calling on French researcher Gilles-Eric Seralini to release research data behind his recently
publicized health claims associated with biotech crops. The signers include senior scientists, prize
winning researchers and respected academics from a wide range of highly regarded research
institutions, international organizations and universities from around the globe.

The petitioners, from every continent representing more than 40 countries, are urging transparency in
the promotion of sound science on important issues of public health. They are joining calls by regulatory
bodies including the European Food Safety Authority (EFSA) and Food Standards Australia New
Zealand (FSANZ) to Seralini and his collaborators at the Committee for Research & Independent
Information on Genetic Engineering (CRIIGEN) to provide the research data to back up their allegations
of health and safety risks links to GMOs.

"The serious demands by Seralini that regulatory bodies and the public make decisions about how food
is grown based on his report require that he be transparent about the means and measures by which he
has drawn conclusions,” said Klaus Ammann, PhD, professor plant systems, Biosafety Committee of the
Government of Switzerland, Chairman EFB Section on Biodiversity, University of Bern, Switzerland
notes,. “Anything less than the normal, full disclosures of data, leaves us all victims of political
manipulation and highly theatrical propaganda — this is not science."

"The basic code of scientific ethics requires that scientists release all data associated with a peer
reviewed scientific paper,” noted Bruce Chassy, PhD, professor emeritus, Food Science & Nutrition,

University of lllinois, United States.

"The claims made by this study contradict an extensive body of independent and widely accepted



Contact Email :| Contact Author **@mytu.tuskegee.edu "

Source : AgBioWorld Foundation

Phone : 334-444-7883

Address : 4579 LACELED AVE, SUITE 275

Zip : 63108

City/Town : St. Louis

State/Province : Missouri

Country : United States

V'ndustry : Agriculture, Biotech, Food

Tags : Seralini, CRIIGEN, gmo, gmos, GE Foods, gene
biotechnology

Shortcut . http://prlog.org/11999640

Disclaimer: Issuers of the press releases are solely responsible f
can't be held liable for the content posted by others. Report Abuse

All Press Releases By v-Fluence Interactive

Terms of Service | Copyright Notice | About | Advertise




Cover-up?

* |Interestingly —the press release as it now
exists on the PRLog website has had all
mention of v-Fluence removed.



Source  : AgBioWorld Foundation

Email . **@mytu.tuskegee.edu ¥~

Phone  : 334-444-7883

Zip : 63108

Tags : Gmo, Gmos, Genetically Modified, Genetically Engine:

Industry . Agriculture, Biotech, Food

Location : St. Louis - Missouri - United States

Account Phone Number l/ Disclaimer Report Abuse

Terms of Service | Copyright Notice Advertise




AgBioWorld and v-Fluence
interchangeable?

* This suggests belated attempt to cover up the
link between AgBioWorld and v-Fluence.

 To us, it look as if AgBioWorld (which claims it
presents science-based information) and v-
Fluence (a PR firm run by Monsanto’s former
communications chief) are interchangeable.



Retraction campaign succeeds

 The retraction campaign against the Séralini
study was successful — editor of Food and
Chemical Toxicology, A. Wallace Hayes,
retracted it after a year of sustained pressure
(but it was subsequently republished by
another journal).

* Retraction followed the appointment of a
former Monsanto scientist, Richard E.
Goodman, to the journal’s editorial board.

* Goodman had already asked Monsanto to
provide him with arguments against the study.



Journal editor invites Monsanto to
review papers submitted

* In November 2012, when the "Seralini affair”
was in full flow, editor Hayes told Monsanto
employees that Goodman would now be in
charge of biotechnology at the journal.

* Hayes formally invited Monsanto toxicologists
to appraise for acceptance or rejection the
studies on GMOs that were submitted to the
journal for review.



Followup study confirms Séralini
study was on right track

* Was Séralini study just “bad science”?

e Carefully designed pilot study, offered
valuable data to inform followup research.



Liver & kidney damage from
Roundup reflected in new findings

* One such followup study published last year

Reflects the finding of the Séralini study that
the lowest dose of Roundup tested — an
environmentally relevant dose — caused liver
and kidney damage in the rats.



The method

* New study, led by Dr Michael Antoniou of
King’s College London, analyzed liver and
kidneys from 10 female rats in the Séralini
study that had received the lowest dose of
Roundup in their drinking water.

* These were compared with the liver and
kidneys of 10 control animals receiving plain
drinking water (no Roundup).



Low dose — claimed “safe”

* This lowest dose resulted in a daily intake that
is 75,000 times below the EU acceptable daily
intake (ADI) for glyphosate and 437,500 times

below the US chronic reference dose (ADI
equivalent).

 —dose was far below the level claimed by

regulators to be safe to consume on a daily
basis over the long term.



The new analysis

* Researchers subjected the rats’ liver and
kidneys to transcriptomics analysis. This
measures the level of expression (function) of
all the genes present in the animal.

e Established method that is highly predictive of
health or disease status of the organ system
under investigation.



The findings

* Over 4,000 genes in the liver and over 4,000
genes in the kidney were either reduced or
increased in their expression in the Roundup
treatment group, compared with controls.

* Results highly statistically significant.

* Over 1,000 gene functions were similarly
disturbed in both organs.



Meaning

* Gene expression changes reflected the liver
and kidney pathologies found in the Séralini
study.

* The alterations in gene expression profile in
both liver and kidneys correlated with disease
states such as fibrosis (scarring), necrosis
(areas of dead tissue), phospholipidosis
(disturbed fat metabolism), and damage to
mitochondria (the centres of respiration in
cells).



Further analyses needed

* Transcriptomics cannot predict disease or
health states with absolute certainty, as not
all changes in gene function result in the

diseases suggested.

* Definitive proof has to be provided by
additional molecular profiling which measures
the organ’s composition and is able to provide
a direct indicator of health or disease status.
THIS IS UNDER WAY.



The shock finding

* The results from the transcriptomics analysis
show that an ultra-low dose of Roundup
thousands of times below regulatory
permitted daily intake levels can be toxic
when consumed on a long-term basis.

* Biomonitoring in humans suggest a body
burden of glyphosate that is higher than that

found to be toxic over the long term in these
two studies.



The moral of the story

 The Séralini study provided valuable data with
major implications for human health.

* Lobbyists and public relations operatives,
including Monsanto-connected ones, tried to
shut down a line of research that, if allowed to
proceed, could prevent thousands or millions
of diseases and deaths.

* Monsanto has endangered public health.



