1.Science Media Centre Director Made Fake Call
2.Fiona Fox - LobbyWatch profile

EXTRACT: Fox's own journalism might suggest that she is none too fussy about either truth or openness when it comes to pushing her agenda. It is perhaps revealing that someone whose own journalism has been called 'shoddy' and 'an affront to the truth', and who has proved enormously controversial, has been selected as the director of an organisation which claims the role of making sure that controversial scientific issues like GM crops are reported accurately in the media. (item 2)
1.Science Media Centre Director Made Fake Call

Fiona Fox, the Director of Britain's pro-GM Science Media Centre, is in the news. It's as a result of the disgraced former Labour politician Jim Devine being ordered to pay his former office manager 35,000 pounds in damages after she won an employment tribunal claim against him. Devine is already facing a criminal trial over allegations he fiddled his expenses as an MP.

A key part of Devine's former office manager's case centered around a hoax call. The telephone call was made to the office manager by a friend of Devine posing as a journalist looking into MPs' expenses.

Eventually the office manager realised the call had been a hoax. But this was only after she came across an e-mail to Devine marked urgent from Fiona Fox, Director of the Science Media Centre. The e-mail was mostly about the Human Fertility and Embryology Bill but at the end was a PS referring to the hoax call Fox had made to Devine's office manager.

Fox and Devine seem to have struck up their close friendship while working together to win public support for animal-human hybrid embryos during the passage of the Embryology Bill. The fact that Devine was a Catholic was particularly useful, and he even brokered a special meeting between the head of the Catholic Church in Scotland and scientific supporters of hybrid embryos.

The Science Media Centre was involved in co-ordinating the media work in support of the Embryology Bill, and Fox and her collaborators were particularly anxious not to see the Bill bogged down by public opposition, as happened with GM.

Fox's involvement in the Devine hoax has not gone unnoticed in science communication circles. Ian Sample, the science correspondent of The Guardian, has written:

"Though appalling from the off, it was not the top line [of the employment tribunal story] that shocked many of my colleagues most. What came as a surprise was the revelation far down the story that the fake call in question was made by Fiona Fox, head of the Science Media Centre in London, a prominent venue for press conferences on all matters scientific and medical. Otherwise articulate people who read the story struggled to say more than three letters: WTF?"

But before anyone assumes that the Director of the Science Media Centre doing such a bizarre favour for an allegedly corrupt politician, is just some otherwise inexplicable lapse of judgement, they should probe a little deeper into Fox's extraordinary background.

Fox has consistently led a double life that includes even more shameful "lapses of judgement" made in the interests of her ideological agenda.
2.Fiona Fox - LobbyWatch profile

Fiona Fox is the director of the Science Media Centre (SMC). Despite having no previous background in science or science communication, Fox has been afforded, since her appointment in December 2001, the status of expert...

Within a matter of months of Fox becoming director, the SMC was embroiled in controversy over its activities. It was accused of operating as 'a sort of Mandelsonian rapid rebuttal unit' [1] and of employing 'some of the clumsiest spin techniques of New Labour' [2]. There have also been controversies about both the SMC's funding and Fox's background.

According to the profile provided by the SMC, Fox previously ran 'the media operation at the National Council for One Parent Families' and was 'Head of Media at CAFOD, the Catholic aid agency'. In addition, the SMC says, Fox 'has written extensively for newspapers and publications, authored several policy papers and contributed to books on humanitarian aid'. [3]

What they do not say is that throughout much of that time Fox led a double life. It's one which seriously undermines the SMC's claims to be open, rational, balanced and independent, not to mention its being in the business of ensuring the 'that the public gets access to all sides of the debate about controversial issues.'

It's a double life that connects the SMC's director to the inner circles of a political network that compares environmentalists to Nazis and eulogises GM crops and cloning. More disturbingly it is a network whose members have a long history of infiltrating media organisations and science-related lobby groups in order to promote their own agenda. It is also a network that has targeted certain media organisations and sought to discredit them or their journalists.

Denying genocide in Rwanda

Fox's double life was first exposed after an article entitled 'Massacring the truth in Rwanda' appeared in the December 1995 issue of Living Marxism [4]. The magazine subsequently reported receiving 'a stream of outraged letters from the Nazi-hunters of the prestigious Simon Wiesenthal Center in Jerusalem, the Rwandan embassy, the London-based African Rights group and others.'

Rakiya Omaar and Alex de Waal of African Rights wrote to the magazine to express their outrage at the article:

    Investigating crimes against humanity gives one a high threshold of shock. But the article by Fiona Foster on Rwanda (Massacring the truth in Rwanda, December 1995) was the sort of writing that we never expected to appear in print. We each read it with a growing sense of outrage, leaving us at the end simply numb. Had your paper been entitled Living Fascism we might have been less surprised, but even then we would have expected something a little more circumspect. Not only do you make an apologia for the genocide the first to appear in print in a widely sold English language publication but go so far as to question its very reality. This is not only an affront to the truth, in defiance of the fundamentals of humanity, but deeply offensive to the survivors of the third indisputable genocide of this century.

Omaar and de Waal, who now works for the U.N., describe the article as 'shoddy journalism' and the ideas advanced in it as 'absurd'. All of which 'would matter less if you were not dealing with one of the greatest crimes of the century, and playing into the hands of genocidal killers'. Omaar and de Waal subsequently established that 'Fiona Foster', the author of the article, was Fiona Fox, then a press officer for CAFOD.

Those trying to understand Fox's bid, in the words of a Guardian article, 'to rewrite history in favour of the murderers', have focussed on her media role at a Catholic aid agency, linking this to the embarrassment of the Church over the role of some priests and bishops in the mass murder. What has received less attention is the nature of Fox's relationship with Living Marxism.

By the time of the Rwandan article Fox had, in fact, been regularly writing for the monthly review of the Revolutionary Communist Party (RCP) for at least two and a half years. Living Marxism was first published in 1987 and although the LM archive only goes back to 1992 and not all issues are accessible, it is clear that Fox's articles in Living Marxism stretch from at least 1992 to 1999, ie to not long before it was forced into closure. Indeed, prior to her Rwanda article, Fox was one of Living Marxism's most prolific contributors, on one occasion even contributing two articles to a single issue (LM 75).

Her use of the Fiona Foster alias may have reflected a need to keep her Living Marxism connections hidden, although the use of aliases was also a standard practice among leading RCP supporters. These aliases typically involved retaining first names and altering surnames. For instance, Frank Furedi was Frank Richards, James Hughes was James Heartfield, Joan Hoey was Joan Phillips, Keith Teare was Keith Tompson and Claire Fox, Fiona's sister, was Claire Foster.

Northern Ireland

The main focus of most of Fiona Fox's articles was the troubles in Northern Ireland. In her pieces Fox makes reference to both the Irish Freedom Movement and the Campaign Against Militarism, both of which were front groups for the RCP. The line Fox advances in the articles is precisely that of the RCP which unequivocally supported the IRA in its armed struggle against 'British imperialism'.

According to a former RCP supporter, Fiona Fox became the head of the Irish Freedom Movement which had a position of never condemning the IRA even when it committed terrorist atrocities aimed at civilian targets. In the end, her support for the 'armed struggle' was to outflank even that of the IRA.

After the start of the peace process, Fox's articles provided a platform for the dissident republican Tommy McKearney (See: Irish republican speaks out LM 66, April 94 Opposing the 'peace process' - LM 75, January 95). Like the RCP, McKearney saw the peace process as 'a historic defeat for the liberation movement', or as he puts it in one of Fox's pieces, 'a cynical ploy to dupe the republican movement' into surrendering unconditionally to the British.

Fox writes:

    'First and foremost I don't believe that it is a peace process at all.' That was how Tommy McKearney, a former IRA prisoner of war, began his speech to the Campaign Against Militarism conference at Wembley in March 1994. He concluded by calling on his audience to expose Britain as a warmonger not a peacemaker in Ireland.

In spite of providing a platform for someone who was opposing the peace process in Ireland, in June 2003 Fiona Fox [ chaired] a session at the two day conference Communicating the War on Terror which took place at the Royal Institution, as did Bruno Waterfield and Bill Durodie, who organised the conference for the Centre for Defence Studies at Kings College London. All have had connections to RCP/LM as had conference speakers like Frank Furedi, Phil Hammond, Michael Fitzpatrick and Mick Hume, LM's former editor. LM contributor and Assistant Director of Sense About Science, Ellen Raphael helped Durodie organise the event. Their LM connections do not appear to have been disclosed to conference participants or fellow contributors.

Fox's last article for LM, which was on Africa, was in 1999 but she appears to have continued her connection with the group, chairing a meeting, for example, for the Institute of Ideas (IoI), the organisation formed by her sister Claire when LM was sued out of existence, in February 2002.

Claire Fox's LM connections and role within the RCP have been much more public than her sister's, but interestingly in terms of Living Marxism, Claire Fox's contributions to Living Marxism do not begin until December 1993 eighteen months after her sister's and they are at first only very intermittent.

Fiona Fox's presence in the SMC also needs to be seen in the context of LM contributors holding senior positions, in a series of organisations which lobby on issues related to biotechnology, e.g. Sense About Science (managing director: Tracey Brown; director: Ellen Raphael), Genetic Interest Group (former policy director: John Gillott), Progress Educational Trust (former director: Juliet Tizzard), and the Scientific Alliance (advisor: Bill Durodie).

This background has to be an immense cause for concern in relation to Fox's role as director of the SMC. Fox's Green College Lecture was titled, 'The truth, the whole truth, and nothing but the truth: so where does that leave journalism?' But neither Fox nor the Science Media Centre have been willing to disclose any of the truth about her long years of involvement with a network of extremists who engage in infiltration of media organisations and science-related lobby groups in order to promote their own agenda. It is also a network which eulogises GM crops and cloning and is extremely hostile towards their critics.

Fox's own journalism might also suggest that she is none too fussy about either truth or openness when it comes to pushing her agenda. It is perhaps revealing that someone whose own journalism has been called 'shoddy' and 'an affront to the truth', and has proved enormously controversial, has been selected as the director of an organisation which claims the role of making sure that controversial scientific issues like GM crops are reported accurately in the media.


[1] Ronan Bennett, The conspiracy to undermine the truth about our GM drama, The Guardian, 2 June 2002, accessed March 22 2009

[2] Alan Rusbridger, Fields of ire, The Guardian, 7 June 2002 accessed March 22 2009

[3] Staff, Science Media Centre website, version placed in web archive 17 January 2004, accessed March 2009

[4] Massacring the truth in Rwanda, LM, December 1995, accessed in web archive March 23 2009